085-0831200 info@hbpunt.nl

Marieke Brenkman

Fiem 8
8603 DG Sneek

Telefoon:
06 39 64 07 07

E-mail:
info@mariekebrenkman.nl

Website:
www.mariekebrenkman.nl

De uitspraak: “Het gras groeit niet harder als je eraan trekt!” past bij mij. Ik kijk naar een kind met zijn eigen(aardig)heid en vertrouw op het tempo en de tijd die het kind nodig heeft om zich te ontwikkelen.

Wie ben je en wat drijft je?

Mijn naam is Marieke en ik woon samen met mijn man en onze 2 kinderen (2001 en 2003) in Sneek. Met heel veel plezier werk ik met kinderen en ouders in mijn praktijk voor kind- en gezinsbegeleiding. Het maakt me een gelukkig mens wanneer ik meer ontspanning, rust en plezier zie ontstaan bij de kinderen en ouders die mijn praktijk bezoeken.

Als jong kind was ik al graag in de natuur en uitte ik me in creatieve vormen. Dit loopt als een rode draad door mijn leven. Urenlang kon ik lopen en ontdekte ik van alles in weilanden en slootjes. Wat kon ik daarvan genieten. Ik had mijn eigen tuintje met bloemen, kruiden en groente en altijd wel een doe-projectje zoals tekenen, eigen kleding ontwerpen en naaien. Later ben ik gaan boetseren, beeldhouwen en schilderen.

Die creativiteit ontpopte zich uiteindelijk in een eigen bedrijf in het geven van intuïtieve schilderworkshops. Later had ik mijn eigen tuinbedrijf waar ik vaak samen met de klant met de handen in de aarde zat. Er ontstond tijdens de gesprekken die ik met de klant voerde zoveel meer dan alleen een mooie tuin.

Na 20 jaar werken als leerkracht (reguliere en vrije school) kwam bij mij de behoefte om verder te kijken dan naar alleen de schoolse zaken. Voorbij de cijfers. Voor mij was het ook belangrijk om te kijken naar andere aspecten zoals: voelt een kind zich op zijn gemak?  Maakt hij/zij vriendjes? Hoe gaat hij/zij om met emoties?

In 2019 ben ik gestart met mijn eigen praktijk, zodat ik nog meer kan betekenen voor kinderen en hun ouders. Met mijn werkervaring, de extra scholing die ik gevolgd heb en mijn persoonlijke ervaring als ouder met het opvoeden van onze kinderen voelde ik me daar helemaal klaar voor.

Welk specialisme heb jij?

Kinderen kunnen te maken krijgen met lastige situaties en gedrag waarin ze niet begrepen worden. Je kunt hierbij denken aan boosheid, moeilijk vrienden maken, verdriet, faalangst, onzekerheid, nergens zin in hebben, ruzie, onrust, pesten, omgaan met hooggevoeligheid en/of hoogbegaafdheid. Voor kinderen en hun ouder(s) is het soms moeilijk om te begrijpen waar het vandaan komt en wat er nodig is om er beter mee om te gaan.

Ik werk met kinderen en hun ouder(s) en/of verzorger(s). Vaak heeft het hele systeem invloed op de situatie. Dat wil zeggen dat naast je kind, je als ouder(s) zelf en als broertje(s) en/of zusje(s) ook invloed hebt op de situatie. Ik ervaar dat de samenwerking met elkaar heel fijn en vruchtbaar is.

Wanneer een kind bij mij langs komt, ga ik eerst met hem/haar kijken naar wat wel goed gaat, waar hij/zij plezier aan beleeft. Daarna bespreken we wat lastig is of moeilijk gaat, gaan we ontdekken wat helpend is, oefenen we nieuwe vaardigheden en tenslotte ervaart een kind deze nieuwe vaardigheden.

Ik bied ook de mogelijkheid aan om via een (familie)-opstelling antwoorden te vinden op vragen als “Mijn kind triggert met zijn gedrag iets in mij, waar komt dit vandaan?” of “Hoe krijg ik meer rust en ontspanning in mijzelf en naar mijn kind toe?”

Ervaring van een ouder:

“We hebben Marieke ervaren als een eerlijk, open en creatief persoon. Ze blijft bij zichzelf in wat ze doet en zegt. Met hart voor en gebruikmakend van (de kracht van) de natuur.”

De uitspraak: “Het gras groeit niet harder als je eraan trekt!” past bij mij. Ik kijk naar een kind met zijn eigen(aardig)heid en vertrouw op het tempo en de tijd die het kind nodig heeft om zich te ontwikkelen.

Wat vind jij belangrijk in het begeleiden van kinderen en ouders?

Voor mij is het belangrijk om eerst een vertrouwensband op te bouwen zodat een kind uit zichzelf, zonder druk te ervaren, vertelt wat hem/ haar bezig houdt. Ik ben me ervan bewust dat mijn houding hierin bepalend kan zijn. Ik hoor vaak dat kinderen zich snel op hun gemak voelen bij mij en daardoor helemaal zichzelf kunnen zijn. Kinderen zijn voor mij ontwapenend, eerlijk en weten in de kern wat goed voor ze is. Daarop durven vertrouwen en met een gelijkwaardige houding in gesprek gaan is wat ik doe.

Mijn werkwijze met kinderen speelt zich veel af in de natuur. Veel doen en veel beweging. Dingen buiten ervaren, genieten, spelen en ontdekken. Ook bij een zelfgemaakt vuur zitten en werken met zelfgezochte takken en hout zijn mogelijkheden. Daarnaast is er veel ruimte voor creativiteit zoals tekenen, schilderen, boetseren en collages maken.

Samenwerking met ouders vind ik erg belangrijk. Ouders kennen hun kind het beste en hebben hun eigen normen en waarden in hun gezin neergezet. Dit is voor mij een belangrijk uitgangspunt. Ik kijk met de ouders mee naar hun situatie met een frisse, neutrale en nuchtere kijk. Door nauwkeurig te luisteren en goed aan te voelen merk ik dat ik goed in staat ben omgaan te sluiten. Mijn doel is om met elkaar de lastige situatie van het kind binnen het gezin weer in evenwicht te brengen.

Wat is je achtergrond?

Als kind en tiener heb ik zelf geworsteld met dyslexie en hooggevoeligheid. In ons gezin komen deze eigenschappen ook naar voren, met daarbij ook nog hoogbegaafdheid. Vele jaren heb ik me verdiept in deze eigenschappen, gekeken naar mogelijkheden waarin kinderen op sociaal en emotioneel gebied om kunnen gaan met al hun kwaliteiten. Dat is soms een zoektocht, want een gave is ook een opgave.

Zelf ervaar ik als moeder hoe boeiend maar soms ook ingewikkeld opvoeden kan zijn. Je doet je best met wat er in jouw mogelijkheden ligt. Dingen als; hoe ben je zelf opgevoed, wat is voor jou als ouder prettig en haalbaar en wat heeft je kind nodig in verschillende leeftijdsfases, geven al aan hoe complex opvoeden kan zijn. Het geeft mij heel veel voldoening om met ouders mee te kijken en te ontdekken waar zij en hun kind behoefte aan hebben. Ik ben heel praktisch ingesteld en zie dat hele kleine veranderingen soms heel groots kunnen zijn. Opvoeden hoef je niet alleen te doen. Een Afrikaanse gezegde luidt ”Je hebt een heel dorp nodig om een kind op te voeden”. Met andere woorden: naast de ouder(s) is het fijn als er meer mensen rondom een kind staan, die hem/ haar kunnen ondersteunen.

Persoonlijke ervaringen in mijn rol als moeder en leerkracht hebben me geleerd om te kijken naar wat een kind nodig heeft om gelukkig te zijn met zichzelf en in zijn of haar omgeving. Hoe je om kan leren gaan met nadelen, maar vooral ook met de voordelen van hooggevoelig- en/of hoogbegaafdheid.

Door mijn werkervaring op de vrije school en vanuit mijn persoonlijke leven ervaar ik grote herkenning in de visie van de vrije school.  Wat ik herken is het respectvol en zorgvuldig omgaan met elkaar, de natuur en de spullen om je heen. De schoonheid en verwondering ervaren van iets heel kleins. Het ritme van de natuur, de seizoenen, en daarin meebewegen. Verbinding voelen met de zichtbare en niet-zichtbare wereld.

Naast mijn ervaring in het onderwijs heb ik verschillende opleidingen en cursussen gevolgd, waaronder:

  • PABO – Hogeschool Domstad Utrecht
  • Praktisch Pedagogische Gezinsbegeleiding Post-HBO – Hogeschool Utrecht
  • Familieopstellingen door Clear Vision Anja Brasser, Amsterdam
  • Praktische intuïtie door Andrea Groen, Hoorn
  • Trainersopleiding Mindful Parenting door Susan Bögels, Centrum voor Mindfulness Amsterdam

Ten slotte wil ik met je delen dat ik mijn persoonlijke processen grondig aan ga, ervaringen en gebeurtenissen tot de kern wil doorleven en voelen. Ik vertrouw erop dat er gebeurt wat er op dat moment nodig is. Dat geldt voor mijzelf, de mensen om mij heen en dus ook voor de kinderen en ouders die in mijn praktijk langs komen.

Kennismaken?

Wil je graag weten of je bij ons terecht kunt met je hulpvraag?
Plan online een gratis en vrijblijvende kennismaking in.