085-0831200 info@hbpunt.nl

Kindercoach Nellie

Gebroeders Woudsmastraat 4
9103  NP Dokkum

Telefoon:
06 33 51 04 85

E-mail:
info@kindercoachnellie.nl

Website:
www.kindercoachnellie.nl/

“Er hoeft niet aan kinderen ‘gesleuteld’ te worden, ik ondersteun ze juist in het bewustwordingsproces dat anders zijn ‘normaal’ is. Dit is wie je bent, mag zijn en samen kunnen we ontdekken hoe we hier vorm aan mogen geven. Gewoon je eigen superheld zijn!

Wie ben je en wat drijft je?

Mijn naam is Nellie Kruithof. Samen met mijn man, dochter en hond Beerke leef ik tussen onze vrolijke huisraad in ons huis in Dokkum. Ik coach in ons huis, gewoon zoals ik ben en tsja… wie ben ik dan eigenlijk in het kort?! Ik ben ervaringsdeskundige, hooggevoeligerd, creatieve duizendpoot, mooimaker, ideeënfontein, kindertalentenfluisteraar, kindercoach én vooral niet te vergeten moeder van onze prachtige (hoogbegaafde) dochter.

Door haar, ben ik in mijn zoektocht weer dicht bij mezelf gekomen. Mijn anders zijn heeft een plekje mogen krijgen, ik heb mijzelf (h)erkend. Onze dochter is dan ook de drijfveer achter Kindercoach Nellie. Door haar anders voelen, denken en leren is mijn hart nog sneller gaan kloppen om voor ‘onze’ kinderen klaar te staan. Niet omdat er aan ze ‘gesleuteld’ moet worden, maar om ze juist te ondersteunen in het bewustwordingsproces dat anders zijn ‘normaal’ is. Dit is wie je bent, mag zijn en samen kunnen we ontdekken hoe we hier vorm aan mogen geven. Gewoon je eigen superheld zijn. De superkrachten die we hebben, kunnen ons sterker maken en ervoor zorgen dat je ook kunt blijven wie je bent!

Ik wil vooral vertrouwen meegeven in ieders eigen kunnen en ja, dan begint dat voorbeeld bij mijzelf. Onlangs zei iemand: als je het nu niet doet, ga je het nooit doen en daarmee is Kindercoach Nellie dan anno 2021 een feit geworden!

Welk specialisme heb jij?

Van talentgericht werken word ik heel blij. Elk kind wordt geboren met bakken talent, superkrachten! Ze zitten soms verstopt door situaties die ervoor hebben gezorgd dat zij (jij) niet mag/kan zijn wie je bent. Je past je aan. Zonder daar soms bewust van te zijn of omdat het bijvoorbeeld van je omgeving of school verwacht wordt. Ik wil graag op ‘reis’, op ‘reis’ terug naar het kind zelf.

Zicht krijgen op de uitdagingen, gevoeligheden, leren hoe hiermee om te kan gaan en de kwaliteiten ervan te leren inzien. Eigenaarschap van het kind terug leggen bij hem/haar. Het is zijn/haar ‘reis’ en samen kunnen we ontdekken hoe de superkrachten die hij/zij heeft juist verder kunnen helpen. Ik hou ervan vooral op een creatieve, speelse manier aan de slag te gaan, samen te ontdekken en in stapjes te werken aan het versterken van de superkrachten.

Voor de beelddenkers (wat veel hoogbegaafde kinderen zijn) werk ik ter aanvulling ook met de ‘ik leer anders’ methode. Deze methode helpt om meer grip te krijgen op hun manier van denken en leren. Want leren met je ogen sluit nou eenmaal helaas niet altijd aan bij de onderwijsmethoden en/of systemen van nu. Er is op scholen gekozen voor ‘de meeste stemmen gelden’, de hoofdmoot wordt auditief aangeboden. Hierdoor kan het kind faalangst ontwikkelen, zijn/haar zelfvertrouwen afbrokkelen… maar joh?! Hij/zij heeft gewoon andere superkrachten die aangeboord kunnen worden zodat het vertrouwen in zichzelf weer kan gaan groeien.

Wat vind jij belangrijk in het begeleiden van kinderen en ouders?

Mijn missie is dat anders zijn als ‘normaal’ wordt gezien. Wat kan het kind nog niet en welke superkrachten heeft hij/zij om het wel te kunnen (proberen). Het is geen tovenarij, verwacht daarin niet teveel en tegelijk (van het kind). Net zoals wij nog steeds elke dag mogen groeien en leren, in stapjes, zo mogen kinderen dit ook. Hen de ruimte geven vind ik super belangrijk.

Het gaat mij om het proces, niet zozeer (direct) het doel. Bewust worden van wat je wil en ontdekken dat er ‘altijd’ ergens iets mogelijk is vind ik belangrijk. Het ondersteunen van ouders bij dit proces, ook in het feit dat de ‘problemen’ ook gewoon soms ontstaan omdat het kind nog niet het juiste aangeboden krijgt.

Uiteraard heb ik leuke middelen, materialen en mogelijkheden en staat het kind centraal. Even lekker schommelen tijdens de coaching en tot jezelf komen is ook gewoon oké! Het kind volgen in wat het belangrijk vindt. Er is (vast) al een heleboel voor hem/haar besloten en het stukje MET hem/ haar wordt wel eens vergeten en juist dat vind ik zo belangrijk! Ze zijn zich zo bewust van zichzelf, hun omgeving en weten daarom ook zelf vaak goed wat zij willen en/of nodig hebben. Daarom maak ik graag gebruik van hun eigen superkrachten! Door hun andere manier van voelen, denken en/of leren wil ik niet dat ze zich onbegrepen, dom (of vul maar in…) voelen, maar dat we samen kijken wat werkt en ze gewoon (mogen/ kunnen) zijn wie ze zijn!

Wat is je achtergrond?

Ik heb tot nu toe vele soorten en maten kinderen mogen ontmoeten. Bijzonder en uniek op hun eigen manier. Gezond, ziek, in hun laatste levensfase… Met en zonder beperkingen of ‘labels’. Ik ben dankbaar voor de lessen die ze mij ook hebben gegeven tijdens onze ontmoetingen van hart tot hart.

Mijn achtergrond is vrij gevarieerd te noemen. De grote lijn zal ik eruit pikken.

In mijn tienertijd ben ik gaan werken in de zorg, bij Talant als invaller op een kindergroep. Ik heb mijn weg vervolgd en ben verpleegkunde gaan doen waarbij ik in een kindertehuis voor HIV/ AIDS geïnfecteerde kinderen in Lesotho (Afrika) mijn eindstage heb mogen doen. Daarna kon ik niet ‘gewoon’ in een ziekenhuis gaan werken en ben ik op zoek gegaan naar iets wat voor mij als toegevoegde waarde voelde. Ik ben in Amsterdam gaan werken als verpleegkundige in een Kinderhospice.

Iets creatiefs doen heeft me echter ook altijd getrokken en toen ik vanuit het niets een baan aangeboden heb gekregen in een kleding en interieurwinkel heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben ik die uitdaging met mezelf aangegaan. Ik kon me behoorlijk uitleven in de visual merchandising en het van top tot teen aankleden van klanten. Binnen 3 maanden heb ik een startend filiaal mogen runnen, maar na een poos gaf dit geen voldoening meer. Terug naar de verpleging of iets anders?

Ik ben gestart met mijn kindercoach opleiding en tegelijkertijd als begeleider op een woongroep voor kinderen tussen de 4-18jr gaan werken. Kinderen met licht verstandelijke beperking, hechtingsproblematiek, gedrags’problemen’, agressie en autisme. Vanuit mijn werk hebben wij ook een gezinshuiskind (lees puber) in ons huis mogen opvangen. We hadden plek in ons huis en in ons hart. Ze is ondertussen uitgegroeid naar een prachtige jongedame die nooit had gedacht op zichzelf te kunnen wonen. Daarna hebben we tijdelijk een pleegzorgkindje mogen opvangen en vervolgens kwam daar onze eigen dochter, al is ze vooral van zichzelf.

Kennismaken?

Wil je graag weten of je bij ons terecht kunt met je hulpvraag?
Plan online een gratis en vrijblijvende kennismaking in.