
“Geen twee hoogbegaafden zijn hetzelfde—daarin ligt de kracht én de uitdaging.“

Wie ben je en wat drijft je?
Mijn naam is Lareen en ik woon samen met mijn vriend in Groningen. Tijdens mijn middelbareschooltijd had ik nooit een helder beeld van wat ik later wilde doen. Het hielp ook niet dat veel vervolgopleidingen na het VWO zo breed zijn dat je er na het afstuderen nog steeds allerlei kanten mee op kunt. Toch vond ik één opleiding die direct opleidt voor een specifiek beroep: de academische opleiding tot leraar basisonderwijs. Tijdens deze studie leerde ik uiteraard veel over lesgeven, het schoolsysteem en de ontwikkeling van kinderen. Wat ik echter niet had verwacht, was dat ik ook veel over mezelf zou leren. Als je voor de klas staat, gebeurt er namelijk veel en iedereen heeft wel een mening over je. Waar ik vroeger alles met denken kon oplossen, moest ik hier juist in de praktijk laten zien wat ik kon. Opgeven is niets voor mij, dus ik moest doorzetten en hard werken.
Toen ik uiteindelijk mijn diploma behaalde en voor de klas mocht staan, voelde dat vreemd. Ik had nog helemaal niet het gevoel dat ik het kon. Dat was nieuw voor mij, want ik ben iemand die dingen graag in één keer goed wil doen—het liefst perfect. In de drie jaren die volgden, maakte ik regelmatig fouten, wat ik erg lastig vond. Inmiddels weet ik dat fouten maken bij leren hoort, maar zelf door die leerkuil gaan blijft spannend.
Gedurende deze drie jaar in het onderwijs heb ik ook mijn master orthopedagogiek afgerond. Door een gebrek aan stageplekken duurde de opleiding iets langer, maar ik kon uiteindelijk afsluiten met een ontzettend leerzame stage. Tijdens die stage maakte ik voor het eerst kennis met de doelgroep meer- en hoogbegaafde kinderen en hun gevoeligheden. Dit was een periode waarin voor mij veel dingen op hun plek vielen. Ik leerde niet alleen meer over mezelf en de denkpatronen die ik in de loop der jaren heb ontwikkeld, maar ook dat ik mijn oorspronkelijke plan moest bijstellen. Eerst wilde ik enkele jaren als leerkracht werken om ervaring op te doen voordat ik als orthopedagoog aan de slag zou gaan. Tijdens de stage merkte ik echter dat ik als orthopedagoog veel meer op mijn plek was. Het stond niet “boven” het leraarschap, maar was een ander pad waarin ik me verder wilde ontwikkelen.
Wat ik fijn vind aan het werk als orthopedagoog, is dat ik de ruimte heb om systemen te analyseren en samen met de omgeving van het kind te werken aan bewustwording en verandering. Omdat ik zelf heb ervaren dat hoogbegaafdheid vaak verkeerd begrepen wordt, wil ik mijn kennis hierover graag delen. Zo hoop ik bij te dragen aan een omgeving waarin ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen.
Welke specialisme heb jij?
Door mijn ervaring als leerkracht op verschillende scholen ken ik het reilen en zeilen van het basisonderwijs goed. Niet alleen het systeem is mij bekend, maar ook de uitdagingen waarmee leerkrachten te maken krijgen, heb ik zelf ondervonden. Tijdens mijn stage heb ik bovendien behandelingen mogen uitvoeren bij hoogbegaafde kinderen op school, onder begeleiding van een expert. Zo heb ik waardevolle ervaring opgedaan binnen deze specifieke doelgroep.
Als orthopedagoog ben ik bevoegd om diagnostische instrumenten in te zetten. Deze middelen gebruik ik om een compleet beeld van het kind te schetsen en zo meer begrip te creëren.
Wat vind jij belangrijk in het begeleiden van kinderen en ouders?
Wanneer er een hulpvraag is met betrekking tot een kind, vind ik het belangrijk om niet alleen te focussen op het kind zelf. Juist het bewust maken en ondersteunen van het gehele systeem zorgt voor duurzame verandering. Daarbij is het voor mij essentieel om niet zelf de situatie te willen oplossen (ook al moet ik deze neiging soms onderdrukken). Ik geloof dat iedereen die in relatie staat tot het kind, inclusief het kind zelf, een expert is. Door ieders perspectief serieus te nemen, wil ik de verbindende factor zijn die helpt om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.
Wat is jouw achtergrond?
Na de middelbare school ben ik begonnen met de academische opleiding tot leraar basisonderwijs, een combinatie van de PABO en de universitaire bachelor Pedagogische Wetenschappen. Aansluitend heb ik de master Orthopedagogiek afgerond en daarbij mijn basisaantekening diagnostiek behaald. Tijdens mijn master liep ik stage bij een praktijk die gespecialiseerd is in meer- en hoogbegaafdheid. Veel collega’s hadden een achtergrond in het basisonderwijs, waardoor ik ook tijdens deze stage veel contact had met scholen.
Kennismaken?
Wil je graag weten of je bij ons terecht kunt met je hulpvraag?
Plan online een intake in!