Kwaliteitsbeleid

Versie 28-01-2025

1. Inleiding

HBpunt is zich bewust van de veranderende eisen en wensen van onze belanghebbenden zijnde de cliënten, hun ouders, financiers en de overheid, maar ook de medewerkers binnen het bedrijf. Dit bewustzijn en de toepassing van kwaliteitsmanagement zijn voorwaarden die bijdragen tijdig te kunnen inspelen op veranderingen.

HBpunt wordt ondersteund in kwaliteitsbeleid door Schleiffert Advies en Ondersteuning.


2. Toetsing

Extern
Externe toetsing is belegd bij TÜV NORD Nederland en vind jaarlijks plaats in de zomerperiode.

Intern
Interne toetsing vindt plaats op diverse gebieden en niveaus van de organisatie:

– Interne audits
– Meten en monitoren
– Directiebeoordeling


3. Reikwijdte / scope

Dit beleidsdocument met al haar verwijzingen en hieruit voortvloeiende procesbeschrijvingen zijn van toepassing op de kernactiviteiten binnen de onderneming. Wanneer dat doel wijzigt en de activiteiten zich verbreden, zal het kwaliteitsmanagementsysteem worden aangepast. Er worden geen diensten van de onderneming uitgezonderd uit dit beleid.

Norm en verklaring toepasselijkheid
De onderneming heeft zichzelf opgelegd te voldoen aan de internationale norm ISO9001:2015 met uitzondering van de toepassing van:

8.3: Ontwerp en ontwikkeling van producten en diensten.
Motivatie: er worden door de onderneming geen nieuwe producten of diensten ontwikkeld.

7.1.5: Middelen voor monitoren en meten.
motivatie: er worden geen middelen gebruikt voor het meten en monitoren van waaruit beslissingen en conclusies worden genomen of getroffen met gevolgen voor de te leveren diensten of die enig effect hebben op de geïdentificeerde belanghebbenden.

3. inrichting van het kwaliteitsbeleid

Het kwaliteitsmanagementsysteem is opgebouwd in een mappenstructuur in SharePoint met daaraan verbonden diverse softwarepakketten waaronder het ECD ZilliZ, loonregistratie in HRM systeem en boekhoudpakket Boekhoudgemak en Basecone. Daarmee is een groot deel van het beleid ook zichtbaar voor de medewerkers. Er is een jaarkalender kwaliteit in gebruik en de taken voor het continu blijven voldoen en verbeteren zijn structureel verdeeld.

Een deel van de medewerkers geregistreerd bij het SKJ (Hbo) of het registerplein (Mbo).

Door vanuit onze kernwaarden, missie en visie doelstellingen vast te stellen, risico’s te beoordelen en kansen vast te leggen, en door continu structureel tijd te maken voor inzicht in de organisatieprocessen en te volgen of geplande acties niet alleen worden uitgevoerd, maar ook tot het beoogde doel leiden, stelt dit systeem ons in staat continu te verbeteren.

Documentbeheer
Het beheersen van processen gebeurt door processen en afspraken vast te leggen. HBpunt kiest ervoor om gedocumenteerde informatie te beheren binnen het Intranet van ZilliZ en SharePoint. Het MT is eindverantwoordelijk voor documentbeheer. Met het vastleggen van afspraken in verklaringen en procedures etc. en het beheer van deze documenten, krijgt het kwaliteitssysteem handen en voeten.

Basis van vele registraties zoals belanghebbenden, doelstellingen, risico’s en kansen en leveranciers is belegd in een KwaliteitsJaarPlan (KJP).

Taakverdeling
Het beheren van documenten en verantwoordelijkheid van taken is als volgt ingericht:

– Leidinggevende B en Werkbegeleider: P-dossiers, inwerken, stagebeleid en begeleiding
– Directie Arbobeleid (preventiemedewerker)
– Directie en leidinggevende Hoofdaannemerschap (beheer OA’s)
– Leidinggevende B en werkbegeleider: primair proces en daaraan verbonden registraties
– Directeur HRM, Missie en visie
– Directeur Financiën, kansen en risico’s, leveranciers (behalve OA’s), pand en inrichting